Coraz częściej można spotkać się z tym, że lokalna firma chce rozpocząć działalność na szerszą skalę lub po prostu zyskać nowych klientów. Najlepszym oraz najłatwiejszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie działalności w sieci. Warto jednak zapoznać się z tematyką e-marketingu już teraz.
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to odłam tradycyjnego marketingu. Do marketingu online zaliczają się wszystkie działania, które mają na celu poprawę sprzedaży usług/produktów, zwiększenie widoczności firmy w sieci oraz kreowanie pozytywnego wizerunku w internecie. Jest to coraz częściej oraz chętniej wybierana forma marketingu, ponieważ w porównaniu do klasycznego marketingu jest ona łatwiej dostępna oraz szybciej zwracają się koszty inwestycji.
Rodzaje marketingu internetowego
E-marketing posiada również swoje rodzaje, które można stosować pojedynczo lub kilka na raz, zależnie od oczekiwań.
Dodatkowo warto wspomnieć o formatach treści, które mają potencjał do odnoszenia największego sukcesu. Są to:
– posty na bloga,
– posty w social mediach,
– treści sponsorowane,
– e-booki,
– materiały video,
– infografiki.
Rodzaj marketingu online powinien być również dopasowany pod grupę docelową. Tzn. najpierw powinno się określić kto będzie klientem, a następnie przeanalizować który rodzaj marketingu będzie trafiał do jak największej ilości osób.
Narzędzia wykorzystywane w marketingu internetowym
Do monitorowania sieci można wykorzystać:
– Google Alerts
– Mention
– Social Mention
Do działań na stronie internetowej firmy sprawdzą się przykładowo:
– Google Analytics
– Google Keyword Planner
– Google Search Console
Oczywiście znajdzie się jeszcze wiele innych narzędzi. Można zauważyć, że większość jest stworzona przez wyszukiwarkę Google, a to wszystko dlatego że Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką internetową dlatego ma również największą skuteczność.
Zalety e-marketigu
Najważniejszą zaletą tego odłamu marketingu jest zasięg. Dzięki niemu można dotrzeć do znacznie większej ilości potencjalnych klientów.
Marketig internetowy jest znacznie bardziej oszczędny. Nie potrzeba zużywać dużych ilości surowców, dodatkowo nawet małe firmy czy przedsiębiorstwa są w stanie zapewnić sobie działania marketingowe.
Personalizowane reklamy oraz usługi w dużej mierze przyczyniły się do sukcesu e-marketingu. Nie ma nic lepszego dla użytkownika internetu kiedy pojawia mu się reklama produktu lub usługi której szukał, prawda?
Wady marketingu internetowego
Marketing online jest najskuteczniejszą metodą na promowanie swoich usług i towarów, jednak ze względu na zwykle ogromną konkurencję właściciele firm oraz stron firmowych powinni być przygotowani na ewentualne wydatki związane z marketingiem internetowym. Do takowych można zaliczyć:
– współpracę z copywriterem,
– zatrudnienie specjalistę z dziedziny social mediów,
– koszty związane z treściami sponsorowanymi.
Kolejną wadą e-marketingu jest brak możliwości dotarcia do potencjalnych klientów, którzy z jakichś powodów nie są użytkownikami internetu. Niestety może to stwarzać problem podczas szerzenia działalności firmy na większy obszar np. województwa. Patrząc z drugiej strony, osób bez dostępu do sieci z roku na rok ubywa, więc tak na prawdę nie niesie to ze sobą większych zagrożeń.
Ostatnią i chyba najpoważniejszą wadą marketingu online są blokady np. Adblock. Coraz więcej użytkowników stosuje tego rodzaju wtyczki, które uniemożliwiają wyświetlanie reklam. Oznacza to spadek liczby potencjalnych klientów, do których firmowa reklama mogłaby dotrzeć.
Podsumowanie
Marketing online jest jednym z najbardziej skutecznych metod, które są w stanie zapewnić firmie zwiększenie sprzedaży. Zastosowanie działań marketingowych jest w stanie zapewnić trwałe efekty oraz pomóc małym firmom w walce z konkurencją.