Dzięki SEM reklamodawca może przedstawić swoją ofertę produktu lub usługi w najlepszym momencie z punktu widzenia użytkownika, czyli w chwili, gdy jest on najbardziej zainteresowany jej zakupem. Oznacza to o wiele wyższą konwersję w porównaniu do samodzielnej strategii SEO, czyni to SEM skuteczną strategią e-marketingu.
Czym jest SEM?
SEM (z ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach internetowych) – odłam marketingu internetowego, obejmujący wszystkie działania w internecie, których celem jest osiągnięcie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Jednym z jego elementów są płatne reklamy w wynikach wyszukiwania, które pojawiają się po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarce.
SEM obejmuje zarówno wyniki organiczne jak i płatne, dodatkowo nie da się ukryć, że internetowa kampania reklamowa potrzebuje nie małych nakładów finansowych.
Podział SEM
SEM można często przedstawić w sposób
SEM = PPC + SEO
Czyli
Marketing w wyszukiwarkach internetowych = kampania linków sponsorowanych + optymalizacja
Oznacza to, że do samych linków sponsorowanych dochodzi również klasyczne pozycjonowanie.
PPC (z ang. Pay Per Click – kampania linków sponsorowanych) jest to forma reklamy w wyszukiwarkach, opiera się ona głównie na słowach/frazach kluczowych. Polega to na wykupieniu miejsca w tzw. SERP-ach do konkretnych fraz. Kiedy wyszukiwana przez użytkownika fraza posiada zbieżność to reklama wyświetli się w części linków sponsorowanych. Wyniki wyszukiwania na SERP-ie muszą być wyraźnie oznaczone.
Gwoli przypomnienia:
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to wszystkie działania na stronie, które mają wpłynąć na zwiększenie pozycji witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Działania prowadzone są w celu wpłynięcia na algorytmy wyszukiwarek. Polegają na dopasowaniu contentu, czyli między innymi na dopasowaniu słów kluczowych, hierarchizacji elementów treści, budowaniu linkowania.
Różnice między SEM a SEO
Pomimo że, obie strategie mają na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania, warto wspomnieć o istotnych różnicach między SEM a SEO.
SEO skupia się wyłącznie na pozycji strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, natomiast SEM łączy w sobie najlepsze aspekty z SEO wraz z płatnymi działaniami. Dzięki temu SEM jest w stanie o wiele bardziej zwiększyć widoczność firmy, a tym samym zwiększyć konwersję.
Przydatne narzędzia SEM
Warto zapoznać się chociaż z niewielką częścią dostępnych narzędzi, które zdecydowanie ułatwią pracę, pozwolą poznać zachowania potencjalnych klientów. Większość z nich jest dostarczone od Google jako przeglądarki najczęściej używanej i zarazem najskuteczniejszej w e-marketingu.
Jest to podstawowe narzędzie, stosowane do tworzenia najprostrzych kampanii reklamowych. Cechy Google Ads:
– reklamodawca sam decyduje ile chce zapłacić za reklamę (model licytacyjny), jednak to też jest uzależnione od konkurencji
– reklamy wyświetlają się od razu po uruchomieniu kampanii
– Google Ads posiada szeroki zakres rodzajów reklam
Jest to narzędzie, które może być pomocne podczas planowania strategii marketigowych, zarówno w internecie jak i poza nim. Google Trends posiada wiele zastosowań, np.:
– sprawdzanie popularności określonych haseł na świecie lub konkretnym regionie
– uzyskanie informacji jakie podobne słowa kluczowe cieszą się popularnością
– sprawdzenie najpopularniejszych wyszukiwanych w internecie haseł
Jest to rozszerzona forma Google Ads, dzięki której można uzyskać informacje nt.:
– ilości osób znajdujących się w danej chwili na stronie,
– lokalizacji wizyt,
– danych demograficznych (wiek, płeć),
– danych geograficznych (kraj)
[…] SEM/kampanie reklamowe […]