Marketing wirusowy jest jednym z najskuterczniejszych sposobów na pozyskanie zainteresowania potencjalnych klientów, a tym samym na wzrost sprzedaży produktów/usług.

Czym jest viral marketing?
Viral marketing to materiał reklamowy, który dzięki temu, że jest oryginalny oraz interesujący formie staje się rozpowszechniany oraz rozpoznawalny w internecie oraz społecznościach internetowych jak wirus. Rozpowszechnianie materiału odbywa się głównie poprzez media społecznościowe, gdzie użytkownicy udostępniają je wśród znajomych. Póżniej zaczyna działać tzw. poczta pantoflowa, dzięki której materiał reklamowy dociera do coraz większej liczby odbiorców.
Jeśli treść zawarta w reklamie jest ciekawa i budząca emocje to w krótkim czasie bez dodatkowych działań materiał staje się popularny. Oznacza to tym samym, że produkt oraz marka również stają się rozpoznawalne. Materiał viralowy rozprzestrzenia się od jednej osoby do kolejnej osoby zwracając uwagę odbiorców z zadziwiającą prędkością. Warto wspomnieć, że w viral marketingu bardzo ważną rolę odgrywa internet, z czego największa część to media społecznościowe oraz portale informacyjne. W tych środowiskach materiały viralowe w ciągu kilku dni potrafią obiec większość użytkowników.
Kluczem do osiągnięcia tego celu jest intrygująca, zabawna lub inspirująca treść. Najlepiej rozprzestrzeniają się kampanie reklamowe stworzone z humorem, w sposób zabawny, ale nie infantylny. Wówczas użytkownicy portali przesyłają sobie zabawne treści, myśląc przede wszystkim o wartości humorystycznej. Dopiero później lub nawet wcale, myślą o produkcie lub usłudze przedstawionej w reklamie.
Jakie materiały nadają się na viral?
Najczęściej materiały viralowe mają postać materiału video, czasami grafiki. Materiał ma budzić emocje u odbiorców, a właśnie krótkie filmiki nadają się do tego znakomicie. W tego rodzaju reklamach można użyć produktów danej marki, logo lub innego rodzaju promocji. Jednak nie powinny być one podstawowym elementem, a tylko dodatkiem (przyciągającym wzrok/widocznym) do innej treści czy motywu przewodniego. Takie reklamy często stylizowane są na amatorskie, pomimo że tak na prawdę są efektem długiego planowania oraz rzetelnej pracy. Często jednak zdarza się, że viral powstaje przez przypadek i popularność oraz pozytywny odbiór są zaskoczeniem. Jako przykład można podać śmieszne zachowania zwierząt, oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że zwierzęta są niezmiennie popularne w internecie.
Zalety viral marketingu
Do zalet viral marketingu zalicza się możliwość dotarcia do dużej liczby odbiorców, czego prawdopodobnie nie dało się wykonać przy zastosowaniu tradycyjnych działań marketingowych.
Podpunkt związany z zasięgiem wiąże się z inną, bardzo ważną zaletą – niskimi kosztami dystrybucji materiału. Wszystko dzieje się poprzez internautów, to oni rozdmuchują temat dalej.
Materiał, który podoba się widzom na pewno będzie czymś co zapamiętają. A jeśli umiejętnie zawrzeć w nim markę to będzie się on z nią kojarzył.
Marketing wirusowy – czy nadaje się dla małej firmy?
Oczywistym jest, że największą popularnością cieszą się virale dużych firm i marek np. Redbull. Jednak nie oznacza to całkowitego wykluczenia małych firm z tej kategorii marketingu w sieci. Zawsze mała firma może stworzyć materiały poradnikowe, przydatne dla innych, których jeszcze nikt nie stworzył. Może być to w dowolnej formie np. e-book, video itd. Jeśli materiał będzie interesujący to bez przeszkód mała firma będzie w stanie stać się popularna.
Podsumowanie
Marketing wirusowy może być tanim i skutecznym sposobem na promocję. Jednak należy pamiętać, że strategia przygotowania takiej kampanii musi być stworzona ,,od A do Z”. Najtrudniejszym elementem jest stworzenie materiału w naturalnej formie, nie narzucającej niczego, ale dodatkowo zawarcie elementu marki może utrudniać zadanie.