Marketing afiliacyjny, mimo że na popularności zyskał w ciągu ostatnich kilku lat to tak na prawdę nie jest czymś nowym. Dla osób spotykających się po raz pierwszy z tym pojęciem jest to zło wcielone, jednak z perspektywy przedsiębiorców jest to bardzo skuteczna metoda. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że często influencer marketing działa na zasadzie marketingu afiliacyjnego. Ale co to właściwie jest?

Marketing Afiliacyjny wprowadzenie
fot. Pexels.com

Czym jest marketing afiliacyjny?


Marketing afiliacyjny to tak na prawdę tzw. kanał efektywnościowy, w którym partner jest wynagradzany za sprzedaże, które wykonał dla reklamodawcy.
Partnerzy otrzymują wynagradzenie w postaci prowizji, wtedy gdy użytkownik znajdujący się na ich stronie kliknie w link afiliacyjny (banner, logo, link), następnie znajdzie się na stronie reklamodawcy i wykona na niej określoną akcję (zwykle jest to dokonanie transakcji). Czasami jednak reklamodawcy proszą partnerów o przesłanie im ruchu w celu pozyskania leadów a nie jak często bywa transakcji. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą formularza lub pozostawienia adresu email.

Strony marketingu afiliacyjnego


Strony marketingu afiliacyjnego
fot. Pexels.com

Jak można zauważyć w powyższym fragmencie znajdują się tylko dwie strony układu, jednak jest jeszcze trzecia. Oznacza to, że w typowej sytuacji program partnerski jest to układ trójstronny. Jednak czasami pojawia się też czwarta strona.

  • Reklamodawca (firma/marka)
  • Płaci on partnerowi prowizję od sprzedaży lub inną określoną kwotę za wybrane przez siebie działania klientów.

  • Partner
  • Jest to osoba przyciągająca klientów na stronę reklamodawcy, która otrzymuje za to wynagrodzenie.

  • Klient
  • Dzięki działaniom partnera, jest przekierowany na stronę internetową reklamodawcy oraz dokonuje tam pożądanych przez reklamodawcę działań.
    Często pojawia się też czwarta strona, czyli organizator programu partnerskiego.

    Wracając do strony partnera należy wspomnieć, że wynagrodzenie nie musi być prowizją. Prowizja sprzedażowa jest tylko jedną z kilku możliwości. Oto najpopularniejsze w branży markeringu afiliacyjnego:

    Pay Per Sale (PPS) – klasyczna prowizja, określona część przychodu z zakupu,
    Pay Per Click (PPC) – konkretna kwota za każde kliknięcie w reklamę
    Pay Per Lead (PPL) – ustalona kwota za każde konkretne działanie wykonane przez użytkownika (np. dokonanie przytoczonej transakcji).

    Sposoby przyciągania klientów


    Partnerzy w marketingu afiliacyjnym powinni być jak kobiety, kolokwialnie mówiąc powinni zwabiać klientów na stronę reklamodawcy. Jest na to kilka sposobów – najczęściej partnerzy wykorzystują stronę internetową podobną tematycznie z asortymentem reklamodawcy. Przykładowo witryna, która porównuje oferty kont bankowych oraz wybiera najodopowiedniejsze dla użytkownika. Strona prowadzona w formie rankinu, który ma zachęcić do założenia konta w banku reklamodawcy. Prawda jest taka, że partner podsuwa link partnerski do banku reklamodawcy, kiedy użytkownik założy już konto to partner zarabia na nim jednorazowo.

    Bardzo często zdarza się, że takie strony tworzone są od początku z myślą właśnie o programie partnerskim. Ruch na witrynie spowodowany jest działaniami pozycjonującymi w Google, Google AdWords i innych. Moc programów partnerskich polega na uczestniczących w nich witryn (często prowadzonych czysto hobbystycznie), których tematyką jest pasja autora. Przy okazji autorzy stron starają się zarobić na nich, stając się partnerami w programach partnerskich. Linki partnerskie nie zawsze występują tylko w postaci klasycznych linków tekstowych, mogą to być też bannery, różnego rodzaju widżety oraz nawet filmiki wideo z sprytnie umiejscowionym linkiem.

    Pozostają również inne metody, które są charakterystyczne dla ,,profesjonalnych partnerów”. Oto ich przykładowe metody:
    – prowadzenie kampani AdWords, zarabianie na różnicy między kosztami kampanii a prowizją partnerską,
    – reprezentowanie reklamodawcy w porównywarkach cen,
    – prowadzenie kampani w mediach społecznościowych,
    – wysyłanie mailingów.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here