Posiadając własną stronę, może się zdarzyć że tylko jeden artykuł zdobędzie wybijającą się reszty liczbę wyświetleń. Właśnie ten artykuł może być kluczowym w pomocy reszcie naszych stron. Jednak czy można ten ruch z jednej strony przekazać na inną? Oczywiście, szczególnie jeśli mają powiązaną tematykę to najlepiej nada się do tego tzw. anchor text. Czym jest i jak go stosować?

Czym jest anchor text?
Anchor tekst (z ang. tekst „kotwiczący”) to hiperłącze prowadzące do innej części naszej strony wpleciony w fragment tekstu, nie zaburzające jego spójności. Jednak prościej mówiąc jest to słowo lub fraza, w której znajduje się odnośnik do innej strony – najczęściej powiązanej z tym słowem. Takie słowa są najczęściej w kolerze niebieskim wraz z podkreśleniem.
Bez problemu anchorem może być link tekstowy, jak i obrazek czy materiał wideo. Anchor teksty, jak już zostało wspomniane ułatwiają użytkownikom zrozumienie tego co kryje się pod linkiem, przed jego odwiedzeniem.
Często czytelnicy zainteresowani zgłębieniem się w dany temat klikają w anchory, a to oznacza zwiększenie wyświetleń stron umieszczonych w anchorach. Dlatego anchor text jest jednym z prostrzych i skuteczniejszych sposobów na zwiększenie ruchu organicznego na stronie.
Rodzaje anchor text
Anchor text oprócz swojej funkcjonalności posiada także wiele rodzajów, które można zastosować odpowiednio do strony i tekstu.
Anchor markowy
Nazwa marki – czyli zakotwiczenie linku w nazwie strony
Nagi anchor
Link URL – umieszczenie całego linku URL, bez zakotwiczania w konkretnym słowie, często podane w nawiasach, dodatkowo wygląda mało estetycznie
Anchor dokładnie dopasowany
Fraza kluczowa – linkowanie do podobnych artykułów
Anchor częściowo dopasowany
Podobna lub zbliżona znaczeniem fraza kluczowa – stosowanie w celu podlinkowanie czytelnikowi usługi/produktu/słowa o podobnym brzmieniu
Anchor CTA
Slogan – jedne z najmniej chętnie klikanych anchorów, nic nie mówią o linkowanej stronie, mało przydatne typu – „Kup teraz!”, „Kliknij tutaj!”, „Zobacz więcej”
Jak stosować anchor text?
Rodzajów anchor text jest całkiem sporo, jednak do stosowania ich w tekście trzeba podejść z umiarem. Jak zawsze trzeba zwrócić największą uwagę na naturalność tekstu i jego spójność. W przypadku linkowania sprawdza się ,,co za dużo, to nie zdrowo”, dlatego nie powinno się upychać ich jak najwięcej na pojedynczy artykuł. Najlepiej sprawdzi się linkowanie stron, które są ściśle powiązane lub które mają znaczący udział w ruchu całej witryny.
Dobrze jest użyć anchor text wtedy kiedy na stronie przewinął się już artykuł o podobnych słowach kluczowych. Najlepszym momentem jednak na użycie linkowania jest wtedy kiedy padają słowa lub wyrażenia, których użytkownik może do końca nie zrozumieć.

Podsumowanie
Wstawienie anchora wydaje się być łatwym zadaniem, które na pierwszy rzut oka wygląda na coś oczywistego – jednak tak nie jest. Anchor text wstawiony w celu zwiększenia ruchu organicznego, aby spełnić swój cel powinien być naturalnie wstawiony w tekst, przydatny oraz mało nachalny. W innym przypadku czytelnik go ominie lub uzna za spam.