Większość ludzie z pewnością kojarzy hasło ,,AIDA” z popularną operą, jednak tym razem jest to coś całkowicie innego. AIDA to technika marketingowa, której zastosowanie może przynieść wiele korzyści.

Korzyści aidy
fot. Pexels.com

Model AIDA – czym jest?

AIDA odnosi się do czterech angielskich słów: attention, interest, desire, action.

  • Attention – uwaga

Potencjalny klient musi najpierw mieć świadomość, że nasza marka lub produkt istnieje.Będzie to osiągnąć na kilka sposobów:
Optymalizacja SEO i pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Kampanie reklamowe – mailingowe, w wyszukiwarkach, banerowe
Marketing wirusowy, social marketing

  • Interest – zainteresowanie

Kiedy klient posiada świadomość istnienia naszej marki, musimy go nią zainteresować. Zainteresować potencjalnego klienta można różnymi rzeczami – konkurencyjne ceny, wysoka jakość towarów, wysoki profesjonalizm proponowanych usług na liście referencyjnej i dotychczasowych klientów.

  • Desire – dążenie

Klient przejawia chęć lub potrzebę skorzystania z naszych usług. Na tym etapie konieczne jest zagwarantowanie danej osobie:
szerokiego dostępu do informacji opisujących konkretny produkt czy oferowaną usługę
bezpieczeństwa przeprowadzanej transakcji (w tym zapewnienie różnych form płatności przez internet
szybkiego i sprawnego kontaktu – konsument poczuje się pewnie, swobodnie i bezpiecznie w określonej firmie internetowej. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości w tych kwestiach, może to skutkować rezygnacją z przeprowadzanych w sklepie internetowym zakupów

  • Action – akcja

Moment w którym potencjalny klient przychodzi do sklepu, rozgląda się, orientuje w ofercie.
Na tym etapie również pojawia się podejmowanie decyzji i mile widziane będzie ograniczenie biurokracji (lepiej nie wymagać podawania zbyt dużej ilości danych osobowych), zapewnienie o stosowaniu polityki prywatności czy też poinformowanie o możliwych efektach jakie pociągnie za sobą podjęcie działania.Każdy z tych etapów odziela zwykłego użytkownika internetu od bycia Twoim klientem.

Dążenie do celu - model marketingowy
fot. Pexels.com

Stosowanie AIDA w praktyce

Przede wszystkim potencjalny klient powinien być przez nas przeprowadzony na każdym etapie. Każda reakcja musi wynikać z naszego wcześniejszego działania.
Krokiem pierwszym, poprzedzającym wszystkie inne działania jest charakterystyka konsumenta. Dane dotyczące wieku, miejsca zamieszkania, płci itd. Wszystko powinno być powiązane z oferowaną usługą/produktem. Na tym samym miejscu możemy umieścić również określenie wartości firmy oraz jej wizerunku. Wszystko po to, aby zyskać wiarygodność.
Kolejnym krokiem jest realizacja świadomości marki. Jest to nic innego jak reklama, która ma na celu dotrzeć i zwrócić uwagę jak największej liczby osób z określonej charakterystyki konsumenta. Np. Dla młodzieży mogą być to działania w mediach społecznościowych.
Następnie musimy zainteresować odbiorców i zaangażować ich. Możemy zrobić to np. problemem z którym często się borykają. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że marketing większości ludzi kojarzy się z obiecywaniem przysłowiowych gruszek na wierzbie. Dlatego też warto pokazać odbiorcom, że nie różnimy się za bardzo od nich i podejść do problemu indywidualnie.
Przedstawienie, że oferujemy konkretne rozwiązanie powinno uświadomić klientowi, że jest to coś co polepszy jego życie. Oczywiście nie wszystkiemu można przypisać konkretne zadanie, ale powinna być to kontynuacja poprzednich punktów, która nie narusza zbudowanego zaufania oraz wiarygodności.
Na koniec, jeżeli wszystkie kolejne kroki zostały starannie wykonane to możemy się spodziewać, że klient podejmie akcję w celu nabycia towarów/usług. Dodatkowo pozostanie w świadomości, że podjął on samodzielną decyzję i nie miała na wpływu żadna taktyka marketingowa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here