Każdy z nas spotkał się z czymś takim, że po przecztaniu jakiegoś artykułu lub wpisu samoistnie zapamiętaliśmy najważniejsze rzeczy, lub nawet cały fragment. Jest to celowe tworzenie łatwych do zapamiętania tekstów, ponieważ copywriter ma pewność, że jego tekst nie zostanie pominięty. Jednak jest to pracochłonne zadanie.
Jak stworzyć teksty łatwe do zapamiętania?
Istnieje dużo technik zalamiętywania, które poleca się np. uczniom lub osobom pracyjącym z przemówieniami. Nie ma jednej uniwersalnej metody, która pomaga wszystkim. Jeżeli copywriter zna kilka technik i spróbuje je połączyć w jednym tekście, to zwiększa szanse na to, że czytelnicy wyniosą z niego coś więcej.
Jednak istnieją skuteczne metody tworzenia treści trafiającej do czytelnika.
- Należy określić, co się chce przekazać. Tylko konkretne ustalenie.
- Czy tekst wyłamuje się ze schematu szablonowego myślenia? Czy przyniesie to oczekiwany skutek, aby osoba czytająca zatrzymała się na dłuższą chwilę?
- Czas zaprezentować swój przekaz nieszablonowo, tak aby przełamać bariery schematycznego myślenia, stworzyć coś nielogicznego. Skłonić ludzi do myślenia i sprawić, że aby zrozumieć muszą się zagłębić w temat.
Wybicie się z tłumu innych zwyczajnych i klasycznych tekstów to po części podstawa sukcesu efektywnego przekazu.
Niewiedza wpływa na zainteresowanie
Zależy nam na zainteresowaniu publiczności, prawda? A za razem znamy pragnienie poznania zakończenia filmu podczas oglądania? Porównując oba, można dojść do wniosku, że najprościej wprowadzić ludzi w pewnego rodzaju niewiedzę. Kiedy czegoś nie wiemy, staramy się dotrzeć do tego, aby to poznać. Tworząc łatwe do zapamiętania teksty, wykorzystuje się pewną lukę informacyjną.
Czym jest „luka informacyjna” i jak ją wykorzystać?
Luka informacyjna w odniesieniu do naszej wiedzy to pewien element brakujący. Informacja, która mogła zostać pominięta w innym etapie życia lub coś, z czym się jeszcze nie spotkaliśmy. Jest to pewien element potrzeb informacyjnych.
Luka informacyjna wykorzystana w przekazie wywołuje, można powiedzieć, że obsesyjne zainteresowanie. Kiedy osoba przeczyta pewien tekst z luką, pojawia się potrzeba uzupełnienia tej luki informacyjnej. Można to wykorzystać w postaci pytania o przewidzenie wyniku np. meczu. Jest to poniekąd pokazanie, że nasz rozmówca lub czytelnik nie wie wszystkiego, że ma pewną niewiedzę. Częste jej wykorzystanie występuje w tytułach artykułów tzw. clickbait. Mają one zwrócić naszą uwagę i sprowokować do przeczytania.
Kolejnym przykładem wykorzystania luki informacyjnej jest zapowiedź programów informacyjnych np. Wiadomości. Puszczane są kilka razy w ciągu dnia z chwytliwymi tytułami, które zachęcają do obejrzenia – oczywiście są one w formie nadwyraz wyolbrzymionej. I warto zauważyć, że chcąc – nie chcąc to wszystko działa – wszystko przez to, że odnoszą się do rzeczy, które nigdy większości ludzi nie obchodziły. I teraz nagle rodzą nieodpartą chęć uzupełnienia tych wiadomości.
Teksty łatwe do zapamiętania – podsumowanie
Cechą szczególną tekstów łatwych do zapamiętania jest niejako prowokacja i pokazanie niedoborów wiedzy. Osoba, która wykaże zainteresowanie, będzie chciała zaczerpnąć tej wiedzy i z chęcią kliknie w link. To z kolei powoduje zwiększenie ruchu na stronie. Wszystko to ciąg przyczynowo-skutkowy.