Sporo klientów zlecając pracę copywriterowi podsyła również materiały bazowe. Czyli materiały, fragmenty zdań, na których dzieło autora powinno bazować, ale też nie być identyczne. Można powiedzieć, że to coś w stylu ściągania pracy domowej z internetu, ale jednak zmianie pewnych rzeczy.

Wytyczne dla copywritera
fot. Pexels.com

Praca na materiałach bazowych

Niektóre przedsiębiorstwa specjalizujące się w nowoczesnych rozwiązaniach, udostępniają swoje prywatne informacje, definicje. Wszystko po to, aby copywriter zapoznał się z tym i w miarę możliwości wplótł najważniejsze rzeczy w treść.
Kiedy dana firma przekazuje treści bazowe z archiwum firmy, ma pewność, że te informacje będą nowością i nie ma ich jeszcze w internecie. Może być to utrudnienie dla copywritera, ponieważ nie można zrobić wystarczającego researchu, co jest ważną częścią tworzenia treści.
Bez względu jednak na to czy ma być to artykuł na podstawie firmowych, prywatnych danych czy też nie to jednak tworzenie tekstu na podstawie wytycznych jest dużo łatwiejsze. Wynika to z tego, że w informacjach od zleceniodawcy jest jasno określone co ma się znaleźć w tekście. Z kolei pisząc na podstawie własnych odczuć i wyszukiwań może się zdarzyć, że potrzebne będą poprawki.

Tworzenie treści na bazie wytycznych może odbuwać się na dwa sposoby, w zależności od rodzaju bazy.

  1. Jeśli źródło to materiały prywatne, to można korzystać z nich w dowolny sposób, bez obawy o plagiat. Jest pewność, że tych informacji nie ma jeszcze w sieci, jednak może być to nieco trudne, ponieważ jeśli nie ma czegoś podobnego w sieci to potrzeba więcej researchu żeby zrozumieć wszystko.
  2. Kiedy podstawą są materiały, które już są opublikowane np. na stronie firmy to wtedy trzeba trochę pomyśleć jak ułożyć tekst, aby nie był kopią.
    Biorąc pod uwagę materiały opublikowane, należy przerobić je kompletnie od podstaw. Algorytmy Google znajdując duże podobieństwo umieszczają „skopiowaną” treść w niższych wynikach wyszukiwania. Jeśli treść nie będzie zredagowana, to przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego. W takich przypadkach warto pod koniec pracy sprawdzić autentyczności treści przy pomocy programu antyplagiatowego dostępnego online lub własnego.

Co jest ważne przy tworzeniu treści na podstawie wytycznych?

Wiemy już, że musimy zmienić cały bazowy artykuł od podstaw lub napisać całkowicie inny ale na ten sam temat, ale są również inne rzeczy na które warto zwrócić uwagę.
Czasami bazowe teksty nie mają nagłówków, dlatego copywriter musi je stworzyć tak, aby łączyło się to z resztą. Zazwyczaj treść, którą potrzebuje klient, była tworzona dla innych wytycznych, dlatego też autor musi zwrócić uwagę na słowa kluczowe i ewentualnie dodać je do tekstu. Wymaga to nieraz sporo kreatywności, żeby treść była atrakcyjna dla czytelnika oraz spójna
Wszystko jest ważne, ale nie koniecznie przy tworzeniu treści na social media, gdzie jak wiadomo, niektóre rzeczy wyglądają inaczej – mają trochę inną strukturę i są kierowane bardziej w stronę odbiorcy.

Tworzenie tekstu na zasadach
fot. Pexels.com

Podsumowanie

Jak widać stworzenie dobrego tekstu na podstawie treści ogólnodostępnych, gdzie można zrobić research jest w miarę łatwe, ale wymaga dużo kreatywności. Za to stworzenie czegoś z informacji prywatnych firmy jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza spotykając się z tematem po raz pierwszy.
Pisząc cokolwiek, bez względu na rodzaj bazy należy pamiętać o zasadach SEO. To one są w dużej mierze wyznacznikiem tego ile osób zajrzy na stronę klienta.
Nie należy zapominać, że spełnienie wszystkich wytycznych nie jest całością sukcesu. Zawsze można doradzić coś klientowi, i o ile wyrazi zgodę lub chęć, to można pomyśleć nad nieszablonowym, interesującym rozwiązaniem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here