W praktyce intencja oznacza działanie ukierunkowane na chęć osiągnięcia zamierzonego celu. Czyli np. wyszukując pewną rzecz, wyświetlają nam się powiązane strony www. Wyszukiwarka pasuje ze sobą wyszukiwania użytkowników z witrynami gdzie znajdziemy odpowiedź na wyszukiwanie.

Intencje wyszukiwania przez użytkownika
fot. Pexels.com

Czym jest search intent?

Search intent nazywany również user intent, to termin używany do opisania powodu, dla którego użytkownik przeprowadza określone wyszukanie. Niezależnie od tego, co jest wyszukiwane, zawsze będzie stał za tym jakiś powód i konkretny cel, jaki użytkownik chce osiągnąć.
Jak wiadomo każdy, kto korzysta z wyszukiwarki, chce znaleźć to, czego szuka. Jednak nie każde wyszukanie jest jednakowe i nie każde ma ten sam cel.
Co może pomóc w zrozumieniu search intent? Na przykład takie właśnie przykładowe pytania:
– Czy użytkownik szuka odpowiedzi na swoje pytanie?
– Czy użytkownik chce trafić na stronę jakiejś firmy?
– Czy użytkownik szuka sklepów oferujących konkretny produkt?
Dzisiaj algorytmy wyszukiwarek są w stanie interpretować zamiar wyszukiwania i wyświetlać wyniki spełniające jego cel i to niemal bezbłędnie. Dlatego będąc samemu blogerem lub właścicielem witryny warto zrozumieć search intent, ponieważ może to przynieść wiele korzyści.

Jak Google określa intencję?

Algorytmy Google są stale ulepszane, aby jak najlepiej zrozumieć intencję użytkownika. Dlatego też niedawno (końcówka 2019 roku) Google wprowadziło aktualizację o nazwie BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). BERT analizuje zapytanie dogłębnie, sprawdzając powiązanie jednego słowa z pozostałymi w zapytaniu.
Wyszukiwarka Google przybyła długą drogę do aktualnych wyników wyszukiwania oraz oceniania intencji. Na początku wyniki wyszukiwania były konkretnie powiązane z pytaniem. To znaczy, że idealnie to samo zapytanie musiało wystąpić na stronie internetowej. Przez to osoby prowadzące stronę musiały umieszczać dużą liczbę fraz, często w nieodmienionej formie co wyglądało nienaturalnie.
Od 2013 roku dzięki algorytmowi Hummingbird wyniki się poprawiły. Algorytm skupiał się na semantyce pytań.

Rodzaje intencji wyszukiwawczej

  • Chęć uzyskania informacji o produkcie
    Wyszukiwanie opinii, składu, wersji itd. (np. wizaż)
  • Chęć kupienia – wyszukiwania produktów/usług, stron gdzie je kupimy itd. (sklep, strona aukcyjna)
  • Chęć znalezienia witryny
    Tutaj znajdują się wszelakiego rodzaju portale społecznościowe, strony z wiadomościami, czyli wyszukiwanie konkretnego adresu.
  • Chęć wiedzy
    W tej kategorii znajdują się wszystkie zapytania, które mają poszerzyć wiedzę użytkownika. To znaczy wyszukiwanie przepisów, prognozy pogody.

Czasami wyszukując coś, nieświadomie „pomagamy” wyszukiwarce wpisując charakterystyczne słowa. Są to przykładowo:
– inwestygacyjny (opinie, ranking, porównanie),
– transakcyjny (cena, kup, sklep)
– nawigacyjny (nazwa marki)
– informacyjny (kto, co, tutorial)

Intencje wyszukiwania użytkownika
fot. Pexels.com

Search intent, a optymalizacja

Jeśli zrozumiemy i dopasujemy, zapewniamy sobie zwiększenie ruchu z wyników organicznych. Dodatkowo, jeśli spełnimy oczekiwania klienta, mamy zwiększone szanse na to, że zakupi on coś od nas. Google zauważy, że spełniamy pewne wymagania i już umieści naszą witrynę wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto też określić, na jaką intencję odpowiada nasza strona oraz warto się zastanowić czy nie zainwestować w kogoś, kto zajmie się tą częścią naszej strony. Ważny jest także sposób przekazu informacji w naszej witrynie. Może krótki filmik będzie dobry, a może „tradycyjny” wpis?

Podsumowanie

Dla lepszego dopasowania naszej strony, warto poznać potrzeby klientów. Zamieścić odpowiednie frazy, które algorytm Google połączy z intencją użytkownika. Ta część jest szczególnie ważna, ponieważ obecnie potencjalni klienci posługują się skróconą wersją frazy kluczowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here