Jednym z kluczowych elementów marketingu mix jest cena produktu. To właśnie od niej w dużej mierze zależy to, czy klient wybierze ofertę twojej firmy, czy też konkurencji. Tutaj pojawia się pytanie ,,jaka polityka cenowa sprawdzi się najlepiej?” Mogłoby się wydawać, że reguła ,,taniej znaczy lepiej” sprawdzi się, jednak wbrew temu decyzje konsumeckie są bardziej skomplikowane. Co zrobić, żeby cen cena w marketingu służyła osiągnięciu celów?

Czym jest cena w marketingu?
Mówiąc najprościej cena, to określona wartość w pieniądzu, za jaką można nabyć dany produkt lub konkretną usługę. Dla nabywcy jest to informacja o tym, ile pieniędzy musi on zainwestować, aby wejść w posiadanie czegoś. Dla kupującego jest to proste, a dla sprzedającego? Tu sprawa jest już nieco bardziej skomplikowana, ponieważ cena jest również komunikatem marketingowym.
Sprzedający, oferuje swoje towary lub usługi na rynku i pobiera za nie określoną opłatę. Wysokość tej opłaty jest ustalona przede wszystkim tak, aby firma mogła utrzymać się na rynku tzn. pokryć wszystkie koszty związane z działalnością (materiały, energia, pensje pracowników) oraz wypracować jakiś zysk. Samo planowanie polityki cenowej na poziomie strategii ekonomicznej może nieść ze sobą wiele wyzwań – szczególnie teraz, kiedy konkurencja na rynku jest ogromna. Zależy ona nie tylko od samych kosztów wyprodukowania danego przedmiotu lub zrealizowania usługi. W grę wchodzą również popyt na produkty/usługi, sezonowość, czy szeroko pojęta sytuacja rynkowa.

Funkcje ceny w marketingu
Informacyjna
Cena jest jednym z najważniejszych komunikatów przekazywanych konsumentowi, a także rynkowi. Ustalając konkretną cenę, firma pokazuje klientowi, jaka jest wartość ich produktów/u sług – pozwala mu to dokonać porównania przedstawionej oferty z tym, co proponuje konkurencja.
Pomocyjna
Promocja jest świetną bronią podczas zawziętej konkurencji o klientów na ten sam produkt lub usługę. Przy pomocy cen można konkurować z konkurencją na rynku lub dodatkowo zachęcić klienta, aby wybrał twoją ofertę – np. wówczas, gdy pojawiają się problemy ze strony klientów, możesz nieco obniżyć je za pośrednictwem gry ceną, aby przekonać do finalizacji transakcji.
Wizerunkowa
Cena jest jednym z ważniejszych elementów kreowania wizerunku firmy. Spójrz na największych w branży sprzedaży np. producent sprzętu z nadgryzionym jabłkiem w logo. Oczywiście wysoka cena idzie w parze z jakością, ale bez problemu można powiedzieć, że klienci dopłacają również za markę, filozofię oraz prestiż, która ona sobą reprezentuje. To jest najlepszy przykład tego, że najniższa cena na rynku wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem w każdej sytuacji. Pamiętajmy jednak, że zasada wyższa cena wyższa jakość działa tylko wówczas, kiedy dana marka jest popularna i cieszy się w docelowej grupie dużym zaufaniem
Dodatkowo
Cena może oznaczać również:
Wartość produktu – zarówno tę dosłowną, jak i „symboliczną”, mówiącą o statusie kupującego (tak jak np. prestiżowe i drogie marki)
Jakość produktu – czasami wyższa cena dla kupujących automatycznie łączona jest z wyższą jakością, ale ta zasada działa tylko wówczas, kiedy marka cieszy się dużym zaufaniem w grupie docelowej odbiorców (np. klocki lego)
Dodatkowo to, jak wysoka cena zostanie ustalona, może wpłynąć na to jak szybko firma osiągnie zyski, bo przecież nikt nie zaczyna od razu z tysięcznym zyskiem. Oznacza to, że im wyższa prowizja – tym mniej trzeba sprzedać produktów/usług, żeby zyskać. Jednak jak wiadomo, cena nie jest wszystkim co wpływa na zainteresowanie potencjalnych klientów.