Często takie oznaczenie spotyka się np. u copywriterów, ale również u wszystkich innych osób zajmujących się contentem. Najprościej oba skróty można wyjaśnić, rozwijając je:
ZZS – liczba znaków ze spacjami
ZBS – liczba znaków bez spacji
Proste, prawda?

Sposób rozliczania z copywriterem
fot. Pexels.com

Rozliczenia ZZS i ZBS

Spotykając te skróty na stronach copywriterów zazwyczaj podana jest cena za 1000 ZZS lub ZBS i jest to najłatwiejsza forma poinformowania klienta o cenie. Jednak jest to często tylko orientacyjna cena, końcową autor podaje klientowi po omówieniu szczegółów. Podstawowe stawki są w okolicach 10-30 złotych za 1000 znaków. Jednak zawsze na forach znajdą się oferty poniżej czasami nawet 5 zł za 1000 ZZS, ale lepsza inwestycja to jeden dobry tekst za więcej, niż te kilka złotych.
Więc, jeżeli potrzebujemy załóżmy podstawowy atrykuł na bloga, o długości np. 1500 ZZS, prosty temat, żadnych specjalnych wymagań na temat specjalistycznych słów. I tu sprawa jest prosta, tekst nie za długi, szybka wycena według stawki cennika. Sprawa się komplikuje, gdy tekst ma być specjalistyczny i ma mieć określoną ilość znaków bez spacji. Wtedy copywriter musi przeanalizować całość indywidualnie.
Rzadko spotykane ale również występujące jest podanie ceny za ilość słów. Zwykle taki system występuje w krajach anglojęzycznych np. około 250 słów. Na znaki ze spacjami będzie to ok. 1600 ZZS.
Nie ma nic dziwnego w rozliczaniu prac w ten sposób, jest to jak najbardziej uczciwe i dla klienta i dla autora.

Ile miejsca zajmuje 1000 znaków?

Widząc liczbę 1000, wydaje się to dużo. Jednak prawda jest taka że 1000 ZZS zajmuje niewielką część strony A4 w Wordzie lub w podobnym np. Google Docs. Oczywiście trzeba pamiętać, że tekst ZBS będzie o kilka słów dłuższy.

Czy warto rozliczać się ZZS i ZBS?

Każdy copywriter wie, że niektóre tematy zajmują więcej czasu i pracy, a inne mniej. Czasami łatwiej rozliczało by się indywidualnie, bez podanego cennika, ale cennik jest potrzebny dla orientacji klientów. Klient wtedy spodziewa się ceny i jest zadowolony, że wszystko jest jasne. Dlatego też warto rozliczać się w cenach za 1000 ZZS lub ZBS, jest to przejrzyste i bezproblemowe.

Czego unikać?
Jednak czasami może się zdarzyć współpraca w oparciu o umowę o dzieło gdzie w grę wchodzi konkretna stawka końcowa. I tutaj może się pojawić problem, bo czasem już po podpisaniu umowy okazuje się, że np. za 1000 zzs wychodzi może 5 zł co jest bardzo niekorzystne dla copywritera. Dlatego ważne jest, aby dużo wcześniej copywriter przygotował sobie rozpiskę ile weźmie za konkretne zlecenie i o ile niższą lub wyższą cenę przewiduje.
Wyjątek:
Wyjątkiem w tym przypadku może być rozliczanie na podstawie umowy o pracę, ponieważ w tym przypadku praca głównie odbywa się w biurze i w konkretnych godzinach – tym samym stawka jest miesięczna co ułatwia zdecydowanie sytuację. W takim wypadku nie trzeba robić nadgodzin, aby wyrobić się z terminami.

Cena = jakość?
fot. Pexels.com

Podsumowanie

Stawka za 1000 znaków ze spacjami jest najpopularniejszą formą podania cen, ale spotyka się również stawkę za 1000 ZBS, która jest też w porządku. Rozliczając się w ten sposób klient płaci za treść wymaganej długości, kwotę, której się spodziewał. Wybierając copywritera, warto zwrócić uwagę, czy stawka nie jest zbyt niska. Niska cena bardzo często idzie w parze z niską jakością.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCo to microcopy?
Następny artykułCzym jest quality content?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here