Każdy z nas spotyka się z krótkimi, zrozumiałymi komunikatami, które mają pomóc w nawigacji na stronie( komentarze, adnotacje). Właśnie microcopy zajmuje się tworzeniem treści tego typu. Można spotkać się z tym nie tylko w internecie ale również na ulicy.

Microcopy w życiu codziennym
fot. Pexels.com

Kiedy warto zastosować microcopy?

Jeśli forma microcopy ma ułatwić nawigację po stronie lub czynnościach wykonywanych na stronie np. zakupach, to najlepiej sprawdzi się na stronach sprzedażowych, aukcyjnych. Nie jest to jednak żadne ograniczenie. Przydaje się na stronie każdej firmy. Pomaga w szybkim i łatwym wyszukiwaniu potrzebnych informacji, zwłaszcza na bardzo rozbudowanej stronie.
Komunikaty, takie jak gdzie znajduje się formularz kontaktowy lub rejestracji można stworzyć szybko i bezproblemowo, dlatego może to zrobić programista. Niestety używają często języka technicznego, który niekoniecznie powoduje lepsze rozumienie sprawy w innych adnotacjach lub instrukcjach. Dlatego też jest to kolejna dziedzina/odłam, w której przydaje się pomoc i współpraca z copywriterem. Szczególnie dla firm, które dbają o szczegóły i chcą, aby wszystko było czytelne i zrozumiałe, a zarazem profesjonalne.

Co ma na celu microcopy?

Jest to moment w którym należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, abyś lepiej zrozumiał, dlaczego warto zadbać o microcopy:

– takie komunikaty powinny pozytywnie wpływać na tzw. “user experience”, co należy rozumieć, jako poprawę wrażenia użytkownika podczas wizyty na Twojej strony internetowej;
– krótkie komunikaty nie zawsze muszą mieć techniczne zabarwienie. Szczególnie, gdy kreujesz wizerunek swojej marki jako młodzieżowy, nowoczesny, luźny, z poczuciem humoru itp. Microcopy jednak zawsze musi być zgodne ze strategią komunikacyjną marki, przy czym nie chodzi wyłącznie o to, w jaki sposób piszesz ze swoimi klientami, ale również o wartości, jakie chcesz promować;
Jednak jeśli zdecydujesz się na zmianę microcopy, to nie odleć zbyt bardzo podczas formułowania nowych tekstów. Zbyt przekombinowane lub abstrakcyjne wyrażenia mogą i prawdopodobnie przyniosą efekt kompletnie odwrotny od zamierzonego. Celem microcopy jest dostarczenie treściwych komunikatów, które mile zaskoczą użytkownika swoją formą, stylem czy świeżością.

Korzyści z zastosowania microcopy

Niezmiernie waże jest to, żeby klient zrozumiał zawartość strony. Jeśli strona jest
bardzo rozbudowana i nie ma żadnych adnotacji to klient może się bardzo szybko zniechęcić. A nie chodzi o to aby odstraszyć ludzi albo ich zrazić do strony, dlatego też warto na samym początku tworzenia strony uwzględnić ewentualne podstawowe komunikaty, instrukcje itd. W miarę rozrostu strony i dodawania nowych podstron, zakładek potrzebne będą kolejne informacje.
Biorąc pod uwagę microcopy warto zwrócić uwagę, że zwięzłe i konretne teksty mogą mieć duży wpływ na sprzedaż produktów lub usług. Oferta, szata graficzna strony, opisy mogą pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Jednak może być też na odwrót, dlatego wszystko powinno być przemyślane.

Zastosowanie microcopy
fot. Pexels.c om

Microcopy a marketing

Komunikaty typu „Wrzuć do koszyka” zna każdy. Znajdują się na każdej stronie sprzedażowej, czasami w innych formach. Jednak to stwarza pewnego rodzaju problem natury marketingowej. Komunikat pomimo, że jest czytelny i zrozumiały, nie jest oryginalny. Żeby zadziałała perswazja powinno być to pomysłowe hasło, np. „Chcę to!” „Biorę to” lub coś bardziej kreatywnego. Kiedy strona jest skierowana do danej grupy ludzi, czyli np. dla konkretnego regionu, to można użyć gwary.
Nie mając oryginalnych pomysłów warto zatrudnić lub współpracować z copywriterem, on z pewnością wymyśli coś świetnego.
Warto zwrócić uwagę, że microcopy jest również używane w życiu codziennym nie tylko w internecie. Przykładowo na witrynie sklepowej kartka z napisem „Dam pracę” albo sms od operatora, to wszystko wiąże się z microcopy. Ich zadaniem jest przyciągnać uwagę i udaje się to przy pomocy różnych „narzędzi”. W witrynie sklepowej można wywiesić kartkę koloru innego niż biały, w sms można użyć emotikony lub kilka wykrzykników.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here