Każdego dnia, z każdej strony ludzie są wręcz atajowani sloganami reklamowymi. Jedne są mniej chwytliwe, inne bardziej. Jednak pośród nich wszystkich znajdą się takie, które bez względu na wiek każdy jest w stanie skojarzyć z konkretnym produktem/marką. Przykładowo – „Wyraża więcej niż tysiąc słów”.
Czym jest slogan reklamowy?
Slogan reklamowy jest to motto firmy/marki zawierające pewną obietnicę, która skutecznie oddziałuje na emocje klientów. Slogan obok logo stanowi znak firmowy, z którym utożsamiana jest dana firma i za pomocą którego wyróżnia się ona na tle konkurencji. Moc chwytliwego sloganu bazuje na perswazji, dzięki czemu przenika on do słownictwa języka potocznego.
Aby slogan reklamowy został zapamiętany przez odbiorców, powinien potężnie trafić w rynek konsumentów. Taka sytuacja miała miejsce ze znanym sloganem marki Nike, który w 1988 roku po raz pierwszy zaistniał na rynku. Słynne na całym świecie „Just do it” funkcjonuje niezmiennie na rynku do dziś.
Jak zatem stworzyć dobry slogan reklamowy, który zostanie w pamięci odbiorców?
Slogan powinien przedstawiać to, co w danym produkcie/marce jest najważniejsze, czyli najważniejszą dla klientów zaletę będącą główną wartością produktu.
Dodatkowo dobranie treści do sloganu reklamowego zależy od jego rodzaju i celu jaki chce osiągnąć. Z jakimi kategoriami sloganów można się spotkać w świecie reklamy? Podstawowym rodzajem są te slogany, za pomocą których można przedstawić korzyści, wynikające z zakupu oraz używania produktu. Inną kategorię stanowią slogany przedstawiające cechy produktu czy bezpośrednio wskazują na doświadczenie, o które wzbogaci się konsument korzystając z prezentowanej poprzez slogan oferty. Niezależnie od rodzaju, każdy dobry slogan powinien w miarę możliwości oparty na poniższych właściwościach:
Slogan reklamowy, aby był skuteczny musi być łatwy do zapamiętania. Nie ma nic prostszego do zapamiętania niż zdanie, które się rymuje i do tego posiada odpowiednią rytmiczność.
Zbyt długie treści będą przyswajane z trudnością przez konsumentów, podczas gdy to właśnie prostota sloganu czyni go chwytliwym i atrakcyjnym. Dlatego też każdy slogan reklamowy musi być krótki, a jego przekaz jasny i niebudzący wątpliwości.
Dużym zainteresowaniem cieszą się slogany reklamowe, które są w stanie rozbawić odbiorcę. Slogan, który oddziałuje na emocje odbiorcy bardzo dużą siłę. Jednak posługiwanie się żartem w sloganach reklamowych powinno być dobrane pod branżę i mieć wyczucie.
,,Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”
W sloganie warto przemycić nazwę marki wraz z zaletą produktu. Dzięki temu odbiorcy bez problemu będą mogli skojarzyć sobie produkt z marką.
Slogan reklamowy dedykowany konkretnej grupie docelowej
,,L’Oreal – Ponieważ jesteś tego warta”
Tworząc slogan reklamowy warto pomyśleć o grupie docelowej. Odpowiednio dobrany styl ułatwi treści sloganu dotarcie do tej konkretnej grupy, na której najbardziej zależy marce.
Świetnym przykładem jest ,,Hochland – to jest pyszne!”
W sloganie reklamowym ważną kwestią jest uzasadnienie dlaczego klient ma sięgnąć po ten konkretny produkt. Oczywiście najłatwiejsze jest wskazanie cechy, która czyni produkt wyjątkowym.