Archetyp jest czymś co znają już dzieci – znają one głównie archetyp mamy jako kochanej i ciepłej kobiety, która zawsze wie czego potrzeba. I tak na przestrzeni szkolnych lat są poznawane coraz to nowsze archetypy np. Bogów, bohaterów, demonów. Mówiąc prościej, archetyp to pierwowzór, zestaw cech, które opisują postać, zdarzenie, zjawisko itp. Są wspólne dla całej ludzkości. Tak samo marka ma swoje archetypy, które mogą pomóc w rozwoju marki. Jak przedstawiają się te archetypy?

Archetypy w marketingu
fot. Pexels.com

Archetypy marki – czym są?

Teoria archetypów pozwala odkryć i rozwijać tożsamość marki tak, by wydobyć to, co najlepsze, najbardziej znaczące i motywujące w jej przesłaniu. Pewne problemy z tym związane może nie do końca znikną, ale znalezienie rozwiązania staje się prostsze. Archetyp może pomóc firmie nawiązać znaczące relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami i jest świetnym sposobem na wyróżnienie się na rynku konkurencji.
Marketing posiada aż 12 różnych rchetypów i traktuje je jako narzędzie do opisu i głębszego zrozumienia marki. Archetypy są doskonałym narzędziem stosowanym w opowiadaniu historii, ponieważ pobudzają emocje i tworzą osobiste powiązania między postaciami i odbiorcami. W marketingu są wykorzystywane do tworzenia spójnych wzorców, wartości i idei myślenia, które są zgodne z ludzką naturą.

Lista archetypów

Bohater
Jest to archetyp, który niejako jest inspiracją dla klientów do stania się lepszą wersją siebie. Motywuje też na wprowadzenie innych pozytywnych zmian w życiu oraz do podejmowania wyzwań. Przykładem marki odnoszącej się do tego archetypu jest Nike.

Magik
Archetyp łączący w sobie pomysłowość, kreatywność wraz z tajemniczością, intuicyjnością oraz transformacyjnością. W tym przypadku kluczem do sukcesu jest wyobraźnia i tajemnica. Przykładami marek z tegi archetypu mogą być Disney, Xbox.

Odkrywca
Marki z tego archetypu są pełne przygód, odważne, innowacyjne i ambitne. Takie marki dąża do tego, aby ich użtkownicy czuli się wolni – bez ograniczeń, są inspiracją dla klientów do poszukiwania czegoś nowego, jeszcze nie znanego.. Przykładami są firmy typu Amazon, Patagonia.

Zbuntowany banita
Ten archetyp jest fajny, ostry i ryzykowny, a jednocześnie ujmujący. Marki tego typu nie boją się ryzykować, wprowadzać do swoich reklam różnych, czasami nawet skandalicznych elementów. Wszystko jest w porządku dopóki nie powoduje to buntu grupy docelowej. Przykładem może być chociażby znany na całym świecie Harley Davidson lub marka odzieżowa Nasty Gal.

Kochanek
Ten typ archetypu marki ma na celu zbliżenie do siebie ludzi i po części zaspokojenie ich potrzeby miłości i intymności. Przykłady takich marek: Victoria’s Secret, Cosmopolitan Magazine.

Opiekun
Jest to archetyp marki, która kultywuje i promuje opiekuńczą, pomocną i kochającą osobę. Marki z tego archetypu są silne i zdolne, przykład – Johnson & Johnson.

Archetypy marek
fot. Pexels.com

Mędrzec
Archetyp mędrca w dużej mierze jest jak zaufany, inteligentny przyjaciel / mentor, do którego zwracasz się po rzetelne porady, wsparcie i wskazówki. Celem takich marek jest odkrywanie, poznanie świata. Przykłady takich marek: The Times,Google.

Niewinny
Marki z tego archetypu to te do których człowiek wraca kiedy potrzebuje podniesienia na duchu, powiewu świeżości. Zwykle te marki znajdują się też w sektorze zdrowia, żywności. Marki te pokazują często prostotę i beztroskość. Przykładami są Dove, Pampers.

Twórca
Archetyp skupiający się na odkrywaniu, kreatywności i innowacji. Przykłady obejmują Lego, Engino i FitBit, które inspirują kreatywność, uczciwość i zabawę.

Władca
Jest to archetyp koncentrujący się na prestiżu. Świetnymi przykładami będą Mercedes Benz, Rolex i Tiffany & Co., które wyznaczają trendy, stając się liderem, ponieważ tworzą poczucie niedoboru.

Everyman / kolega
Typ archetypu, który jest zawsze przystępną marką typu „chłopak/dziewczyna z sąsiedztwa”, archetyp polega na wyższości jakości ponad ilością. Przykłady obejmują Levi’s, Wrangler i Budweiser.

Błazen
Archetyp marki inspirujący klientów do śmiechu. Przedstawia markę, która ma na celu nie tyko sprzedaż produktów, ale również szerzenie uśmiechu i radości. Przykładem są Fantę lub M&M.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here