Każda firma chce posiadać jak najlepsze treści na swojej stronie, prawda? Dlatego pozostając w tematyce contentu oraz jego tworzenia, warto zwrócić uwagę na osobę zwaną copywriterem. Kim jest copywriter? Czym się zajmuje?
Copywriter – kto to?
W języku polskim trudno znaleźć tłumaczenie tego słowa. Z racji, że jest to dość nowe zajęcie to copywriterem można nazwać każdego kto tworzy teksty. Oczywiście chodzi o teksty, które znajdą się np. na stronach internetowych, w social mediach itd, ale również na ulotkach, plakatach. W kompetencjach copywritera często znajduje się przygotowanie scenariuszy do spotów reklamowych czy też redakcja tekstów. Osoby zajmujące się pracą z tekstem zazwyczaj pracują na etacie, jednak coraz częściej są freelancerami i tworzą teksty na zlecenia dla wielu firm. Poza tym zawód ten można podzielić na profesje, oto najpopularniejsze z nich:
Content writer – tworzy treści wykorzystywane w celu np. budowania wizerunku firmy, poprawy pozycji w wyszukiwarce oraz zwiększenia świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Dobrze stworzone artykuły są świetną bronią w branży e-marketingu. Dodatkowo treści, które zostaną uznane za wartościowe będą chętnie udostępniane przez czytelników. Content writer zajmuje się głównie (ale nie tylko) pisaniem poradników, artykułów na blogi oraz tworzeniem innych treści użytkowych.
Creative copywriter – zajmująca się tą profesją osoba zajmuje się pracą kreatywną. To właśnie od tych copywriterów pochodzą chwytliwe hasła i slogany reklamowe, scenariusze krótkich spotów telewizyjnych. Świetnym przykładem jest hasło ,,Pij mleko, będziesz wielki”, znajome prawda? Śmiało można stwierdzić że jest to ponadczasowe hasło.
SEO copywriter – zadaniem copywritera jest tworzenie treści zgodnych z zasadami SEO. Autor powinien na bieżąco aktualizować wiedzę ze wszystkich zmian w algorytmach wyszukiwarek.
Cechy dobrego copywritera
Oczywiście osoba zajmująca stanowisko copywritera musi umieć łatwo wyrażać myśli i bez problemu potrafić przelać to na papier, odpowiedniu dobierajac słowa. Jeżeli copywriter tworzy teksty np. w języku angielskim to powinien znać go conajmniej na poziomie pozwalającym swobodną komunikację oraz używanie typowych dla języka zwrotów. Wszystko po to, żeby teksty były pisane w jak najbardziej zrozumiały sposób dla czytelników.
Oprócz poprzednich dwóch cech copywriter musi wykazywać się kreatywnością. Powinien też wiedzieć jak ważna jest siła perswazji oraz posiadać pewną wiedzę z zakresu marketingu oraz SEO.
Dodatkowo ważne jest szybkie i sprawne wyszukiwanie informacji. Znaczy to, że copywriter powinien być w stanie w krótkim czasie znaleźć rzetelne informacje, z których można stworzyć dobrą treść. Przydatna może okazać się w tym przypadku znajomość języków obcych, usprawni to wyszukiwanie informacji, zwłaszcza pisząc o zdarzeniach ze świata.
Każdy tekst czy slogan jest tworzony pod pewną grupę docelową. Dlatego jedną z głównych umiejętności musi być tworzenie wzoru odbiorcy, do której skierowany jest tekst. Zdecydowanie ułatwia to cały proces pracy oraz pozwala odpowiednio dobrać słowa.
Copywriter – stawki za 1000 zzs
Najczęściej profesjonalni copywriterzy, posiadający swoją stronę, mają przedstawiony jasny i przejrzysty cennik na tej stronie. Często cena za 1000 zzs tekstu waha się od 10 złotych do nawet kilkudziesięciu złotych, oczywiście cena będzie uzależniona od stopnia zaawansowania copywritera. Dodatkowo np. teksty blogowe będą tańsze niż teksty specjalistyczne. Jednak posiadając konkretne wymagania, których nie ma w cenniku warto skontaktować się z wybranym autorem tekstów. Możliwe, że indywidualnie wyceni projekt.
Dodatkowo warto zauważyć, że teksty tworzone przez osoby początkujące mogą być gorszej jakości, co nie oznacza że są złe.